keskiviikko 5. syyskuuta 2012

Sisustuskonsulttimme Birgitta Roald on Perfect Homen kuvastojen takana


Sisustuskonsultti ja stylisti, Birgitta Roald, on neljän vuoden ajan stailannut Perfect Home kuvastot. Birgitta valmistui vuonna 1994 Sverre Wollf nimisestä koulusta ja hänellä löytyy kokemusta kalusteista, sisustusympäristöistä, messuista, standeistä, ikkunasomistamisesta, myymäläsisustuksesta ja valaistuksesta.

Hänellä on vakiotehtäviä seuraaville yrityksille: Rom 123, KK, KK Living, Hytteliv ja Dagbladet ja hän on aikaisemmin työskennellyt sisustuslehtien Bonytt ja Ellen kanssa.



“Kuihtuisin pois jos tekisin samoja asioita päivästä toiseen”
Kysyimme häneltä minkä takia hän viihtyy työtehtävissään ja hän vastasi siihen että joustavuus ja monipuolisuus sopii hänelle täydellisesti. Kaikki työtehtävät ovat erilaisia ja hän on kiitollinen siitä että hän saa tavata niin paljon mukavia ja inspiroivia ihmisiä työssään.

“En tarvitse käydä kaikilla messuilla nähdäkseni uusinta uutta”
Birgittalle inspiraatio voi tulla kaupungeista, ihmisistä, sisustus- ja muotilehdistä, kauniista muodoista, eri materiaaleista ja tietenkin matkoilta.  Myös ystävät ja kollegat inspiroivat häntä.

Birgitta oli äskettäin EPI-seminaarilla, jota hän piti motivoivana ja kiinnostavana. Kaikki ei pyöri ainoastaan värien ja muotojen ympärillä, vaan tulevina vuosina yhteisö on tärkeässä roolissa ja myös fakta miksi me kuluttajat ostamme niin kuin tällä hetkellä teemme. Se mitä tapahtuu Aasiassa ja USA:ssa vaikuttaa meihin täällä kotona. Pohjoismaissa olemme erikoistilanteessa, meillä menee suhteessa muihin maihin hyvin.

“On oltava tasopaino korkean ja matalan välillä”
Kolme kertaa vuodessa ilmestyy uusi Perfect Home kuvasto; tammikuussa, huhtikuussa ja elokuussa. Paljon uutta tulee joka kerta mallistoon ja meillä on paljon työtä ja valmisteluja ennen kuin olemme valmiita kuvauksiin. Birgitta käy läpi jokaisen tuotteen ja miettii mihin ympäristöön tietty tuote sopii parhaiten, mitkä tuotteet sopivat yhteen, ja mitä lopputulosta haetaan. Halutaanko modernia, romanttista, nostalgista vai klassista tunnelmaa? Ja kenelle tietty tuote sopii? Valmistelu ja suunnittelu on tärkeä osa tätä prosessia.

Birgitta kertoo että kompositio ja harmonia on tärkeä osa valokuvaa ja että on löydettävä tasapaino korkean ja matalan välillä. Tavallaan kuvassa on oltava tietty asema, jotta silmä menee oikeaan suuntaan kuvassa. Kuvassa on oltava kolme viivaa ja näiden sisäpuolella löytyy paino ja kuvan fokus, tässä voi ajatella pyramidia. Jos kuvassa on liikaa asioita, kuva helposti unohtuu ja hukkuu. On tärkeätä kerätä erilaisia tuotteita ryhmiin.



“Ei löydy koskaan oikeaa vastausta, vain loputtomasti keinoja millä asioita voi tehdä”
Jotta kuva toimisi oikealla tavalla, valokuvaajan sekä stylistin yhteistyö on oltava hyvä. Nämä kaksi henkilöä tekevät kuvan ja luovat tunnelman yhdessä. Jos kuvan valaistus on täydellinen mutta tuotteet ovat hassusti laitettu, niin jälki on sen mukainen. Rehellisyys toista kollegaa kohtaan on välttämätöntä.


“Minulla on monta Perfect Home lempituotteita”
Birgitta pitää isosta Time seinäkellosta, “Wrap me around you” torkusta ja kaikista lyhdyistä. Erityisesti Celina lyhdyt kuuluvat Birgittan lempituotteisiin.

“Minun fokukseni on laadussa ja materiaalivalinnassa”
Birgittan omassa kodissa on hieman erilainen sisustus-sekoitus. Hän hankkii sellaisia tuotteita joista hän itse pitää. Vaikka tuotteissa on monia eri tyylejä niin tuotteet sopivat yhteen mainiosti. Birgittalla on iso ruskea nahkasohva, jonka päälle on laitettu monta ihanaa koristetyynyä ja sohvan edessä seisoo betonista tehty sohvapöytä. “Minulla on kyllä hieman retrotyylinen koti johon sisältyy vähän modernia elementtejä”, kertoo Birgitta.

Yksi hänen lempikalusteista on tiikkinen senkki johon on laitettu kuvia ja muita pieniä asioita. Hän pitää siitä että kalusteissa ja tavaroissa, joita hän hankkii itselleen, on vahva ilmaisu ja että tuotteissa on hyvä käyttötarkoitus ja että ne ovat kauniita silmälle. Birgitta kertoo myöskin että makuuhuone, pehmeine väreineen, on hänelle hyvinvointihuone. Hän haaveilee isosta terassista ja ulkokeittiöstä.

Birgitta antaa teille tuote-esittelijöille vinkin miten saatte hienon demopöydän aikaiseksi:
“Kokeile kerätä tuotteita pienempiin ryhmiin, sekoita mielellään tuotteita jotka eivät kuulu samaan tuoteryhmään. Ja älä pelkää ilmaa, tuotteet tulevat paremmin esille jos annetaan myös ilmalle tilaa. Käytä sekä korkeita että matalampia tuotteita niin pöydästä ei tule liian staattinen. Sytytä tuikkuja ja kynttilöitä  ja laita kukkia maljakkoon niin demopöydästä tulee ihanan näköisen”.              

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti